ENDODONTİ (Kanal Tedavisi)

Endodonti basitçe kök kanalı tedavilerini kapsar.

Dişlerimizin ortasında, dişin siniri olarak tanımlayabileceğimiz pulpa tabakası bulunur. Dişteki çürüklerin ilerlemesi ve pulpa tabakasına ulaşması sonucu pulpa iltihabı oluşur. Başlangıçta diş hassasiyeti şeklinde rahatsızlık veren derin çürükler, çürüğe neden olan bakterilerin pulpaya ulaşması ile şiddetli ağrı ile kendini belli eder. Bu aşamada çürüğün tedavisi kanal tedavisi ile yapılır.

Çürük haricinde dişlerin maruz kaldığı travmalar da pulpa iltihabına ve kanal tedavisi ihtiyacına neden olabilir. Bu travmalar bir kaza sonucu meydana gelebildiği gibi diş sıkma-gıcırdatma gibi kronik travmalar sonucu da oluşabilir.

Rutin diş muayenesinde çürükler tespit edilir ve büyümesi önlenerek dolgu ile tedavi edilir. Bu aşamada genellikle kişilerde herhangi bir rahatsızlık yoktur. Tedavi edilmeyen çürükler zamanla derinleşir. Çürük dişin pulpa tabakasına yaklaştıkça diş hassasiyetleri başlar. Bu seviyedeki vakalarda da koruyucu uygulamalarla dolgu tedavisi yapılabilir. Eğer müdahale edilmezse çürük ilerler ve pulpanın olaya dahil olması ile şiddetli ağrı şikayetleri başlar. Bu aşamada genellikle hem kanal tedavisi yapılması gerekir hem de dişteki geniş çürüklere bağlı madde kayıpları işin içine girdiğinden kanal tedavisini takiben dolgu uygulaması dişi korumaya yetmez. Oluşan madde kaybına bağlı olarak onley ya da kron tedavileri dişin çiğneme yükleri karşısında dayanıklı kalabilmesi için değerlendirilir.