İMPLANT TEDAVİSİ

Herhangi bir nedenle diş kaybı yaşadığımızda, bu durum ağzın dengesinde birçok probleme yol açar. Bir diş eksikliğinde hangi taraf dişsiz ise kişi artık o bölgede çiğneme yapmaktan kaçınmaya başlar. Örneğin sağ alt çenede bir azı dişiniz çekildi; artık sağ tarafta etkili çiğneme yapamayacağınız için hep sol tarafla çiğnemeye başlarsınız. Bu nedenle ağzın sağ bölgesi fonksiyon dışı kalırken, sol bölge normalden fazla fonksiyon görmeye başlar. Sağ taraftaki dokularda ve eklem bölgesinde fonksiyonsuzluğa bağlı, sol taraftakiler ise aşırı fonksiyona bağlı olarak problemler gelişir.

Bu arada dişsiz bölgeye komşu dişler kontaklarını kaybettiği için yer değiştirmeye başlar. Dişler arasında boşluklar, dişlerde devrilmeler, uzamalar gözlenebilir. Dişsiz boşlukların zaman kaybetmeksizin tedavi edilmesi bu nedenlerle çok önemlidir.

Dental implantlar basitçe yapay diş kökleri olarak tanımlanır.

Diş kökünü taklit eden implantlar, vücuda uyumlu titanyum materyalinden yapılırlar. Tek diş eksiklikleri, kısmi dişsizlik (birden çok sayıda diş eksikliği) ya da tam dişsizlik durumlarında implantlarla desteklenen protezler hazırlanabilir.

İmplantın kemik yüzeyi ile sağlam bir bağlantı kurması ve üst yapısının hazırlanmaya başlaması için geçecek süreyi uzatan ya da kısaltan birçok kriter vardır. Operasyon sırasında kemiğin kalitesi, implantın lokalizasyonu gibi birçok nokta değerlendirilerek iyileşme süresi belirlenir. Genellikle üst çene için 4-6 ay, alt çene için 3 ay kemiğin implantı kavraması beklendikten sonra protez yapımına başlanır.

Özellikle tamamen dişsiz hastalarda hareketli protezlerin oynaması problem yaratır ve hastanın yaşam kalitesini çok düşürür. Hastalar protezleri sürekli hareket ettiği için çıkan seslerden, ağzından fırlayacak endişesinden aile bireylerinin yanında bile rahat yemek yiyemez, konuşamazlar. Bu gibi durumlarda ağza yerleştirilen implantlar vasıtası ile hareketli protezleri ağza sabitlemek mümkün olur. Hasta istediği zaman yine protezini takıp çıkarabilir fakat protez ağıza yerleştirildikten sonra oynamaz. Bu da, hastaya konfor ve etkili fonksiyon sağlarken temizliği kolaylaştırması açısından avantaj sağlar.

Neden implant tedavisi tercih edilmeli?

Hepimiz için geçerli olan tabii ki mümkünse kendi doğal dişlerimizi ağızda mümkün olduğunca uzun süre muhafaza etmektir. Fakat herhangi bir nedenle diş kaybı yaşadığımızda iki seçenekle karşı karşıya kalırız. Ya eksik dişe komşu dişler kesilerek küçültülür ve köprü yapılır ya da implant tedavisi planlanır. Köprü tedavisinde bir diş kaybına ilaveten en az iki doğal dişinizin de kesilerek doku kaybına uğraması söz konusudur. Sonuçta “kayıp” tan bahsedilir. Fakat implant tedavisi eksik diş kökünün geri “kazanımı” demektir.

Basitçe sıralamak gerekirse implant tedavisinin avantajları şöyle sıralanabilir:

• Sağlıklı dişleri koruması

• Diş kaybına bağlı oluşacak dişsiz bölgede kemik erimesini önlemesi

• Kayıp konuşma, yemek yeme gibi fonksiyonları yeniden kazandırması

• Estetik görünümü düzenlemesi

Diş implantı seçerken nelere dikkat edilmelidir?

Diş doktorları olarak yapılacak implant seçiminde dikkat ettiğimiz birçok nokta mevcuttur. Yapılması planlanan protez implant seçiminde rol oynayan en önemli faktörlerdendir. Çünkü implantlar iyileştikten sonra asıl fonksiyonu, estetiği, fonasyonu protezler sağlar.

Bunun dışında dişeti kondisyonu, kemiğin yoğunluğu, çapı, yüksekliği, komşu anatomik yapılar… gibi birçok değerlendirilmesi gereken kriter vardır. Diş hekiminiz tüm bunları değerlendirerek size en uygun implant seçimini yapacaktır.

Dental implantlarda tedavi aşamaları nelerdir?

• Planlama

• İmplantların yerleştirilmesi, geçici protez uygulaması

• İmplantların çene kemiğine adaptasyonu

• İyileşme başlıklarının uygulanması

• Ölçü işlemi

• Final protezlerin yerleştirlmesi

• Rutin kontrol

Dental implantların olmazsa olmazları nelerdir?

Sağlıklı ve yeterli kemik dokusu ve düzenli, iyi bir ağız hijyeni implant tedavisi için olmazsa olmazdır.

İmplant tedavisi sırasında ya da sonrasında ağrı hisseder miyim?

Diş kökünü taklit eden implantların yerleştirilmesi genel olarak lokal anestezi ile yapıldığından işlem sırasında hasta ağrı hissetmez. Genellikle hastalar diş çekiminden daha rahat bir operasyon olduğunu söylerler. Operasyon sonrası her cerrahi işlemde olduğu gibi buz uygulaması önemlidir. Uyuşukluk geçerken çene kemiğinde basınç hissi olur. İmplantlar yerleştirildikten sonra hekiminiz gerekli gördüğü antibiyotik, antienflamatuar, ağrı kesici ilaç tedavisini planlayacaktır. 1 hafta kadar sonra da dikişler alınır.